söndag 2 september 2012

Självförtroende - tips och förslag



När jag var tonåring hade jag väldigt lågt självförtroende. Speciellt när jag var mellan tretton och sexton år. Men än idag kan det komma tillbaka ibland, speciellt inför en tenta, en arbetsintervju eller när jag ska göra något jag aldrig gjort förut. Nu har jag samlat några knep som jag själv har provat för att öka mitt självförtroende som jag vill dela med mig av.


Tips 1: Att prova något nytt.

Om du provar på någonting nytt då och då kan din rädsla för okända saker minska vilket i sin tur leder till att du kan leva utan betydande begränsningar. Varje gång du gör något som du aldrig gjort förut så utmanar du dig själv. Men framförallt minimerar du dina egna begränsningar samtidigt som din tro på din förmåga ökar.

Lätta saker man kan göra för att bryta sina inarbetade mönster:
- Försök att gå överallt – till skolan/jobbet, gymmet, till kompisarna och så vidare.
- Ge någon en komplimang (exempel kan vara för någonting de har på sig, något de gör eller något som de har sagt).
- Prova att sticka/virka eller att sy – oavsett om du avskydde syslöjden i skolan eller inte.
- Läs en bok inom ett ämne som du inte kan speciellt mycket om.


Svårare saker man kan göra för att bryta sina inarbetade mönster:
- Ta kontakt med någon du är intresserad av (tex en person som du tycker verkar vara trevlig och skulle vilja lära känna).
- Försök att prata med minst en person du inte känner om dagen. Det kan vara kassörskan på Ica, en ny granne, personen som sitter bredvid dig på bussen/tunnelbanan osv.

Jag kommer att lägga upp många fler tips på hur du kan öka ditt självförtroende under hösten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar