fredag 19 augusti 2011

Perfekta kvällsmaken i 6 steg!


Hej alla sötnosar!
Här kommer en makeup tutorial i foto & textform.
Steg 1:
Nytvättad hy, helst med dagkräm på
Steg 2:
Ta din foundation + foundationborste (går att göra med puff eller fingrar också såklart, jag föredrar dock borste eftersom det blir så jämt och fint med det. Dutta med borsten/svampen/puffen/fingrarna jämt över hela ansiktet. Använd sedan concealer om det behövs (tex. under ögonen, näsvingarna, finnar osv.).

Steg 3:
Puderdax! Jag använder löst mineralpuder med ett ganska transparent pigment för att fästa foundationen, dvs få den att sitta hela kvällen ;) Även detta tar jag över hela ansiktet.


Steg 4:
Ta fram din bronzer och ditt rouge! Jag tycker det blir snyggast att blanda, bronzer för att ge en fräsch look och rouget för att enhance/highlighta.. (hur ska jag förklara på svenska??? Nu har jag det!) för att MARKERA kindknotorna i ansiktet.
När jag använder bronzer föredrar jag en ganska luftig pensel så att färgen inte blir så kompakt, jag vill ju endast ha skimmereffekten – inte se ut som att jag har legat i ett solarium de senaste 3 åren ;) Till rouget brukar jag använda en kompaktare borste då rouget annars lätt faller och hamnar lite varstans på kinderna – inte gulligt, då ser jag bara rödmosig ut.


Steg 5:
Nu är det äntligen dax för det som jag tycker är roligast när jag sminkar mig själv och mina kompisar: ögonmaken! Jag börjar nästan alltid med en primer som jag sätter på med fingret från ögonfransraden till globlinjen, primern gör nämligen att ögonskuggorna fäster bättre, håller längre och dessutom blir färgerna vackrare/mer gnistrande.Och det är ju inte helt fel, eller hur? :)  
Efter primern är det dags för den vita eller ljusa ögonskuggan, det är alltid bra att ha som bas då även basfärgen hjälper till att lyfta fram de andra färgerna på ögonskuggorna. Dutta på med den ljusa ögonskuggan på samma ställen som med primern och ta lite under halva ögonbrynet, under själva vingen. Äsch ni förstår vad jag menar hoppas jag!
Sedan är det bara att sminka loss med ögonskuggorna, jag tog en mörklila samt en svart ögonskugga blandat med en beige för att tona ut färgerna. När du är nöjd med intensiteten i färgerna är det eyelinerns tur!
Eyelinertips: Tycker du att det är svårt att måla med en flytande eyeliner direkt kan du först dra linjen med en ögonpenna/kajalpenna och sedan följa den med den flytande eyelinern sedan.
Måla med den flytande eyelinern på längs den övrefransraden och gör ev. små vingar vid ögonkanten. Ta sedan en kajalpenna och ta innanför den undrefransraden och strax under den. Jag brukar lämna den främre undre fransraden osminkad för att ge intrycket av att ögonen är större än vad de egentligen är.



Sista steget nu:
Ta på sjukt mycket mascara på dina övre ögonfransar och lite lagom på de undre ELLER sätt på dina lösögonfransar och avsluta med mascara.
Avsluta med läppglans i valfri färg!



Hoppas ni gillade min lilla sminkgrej – vill ni ha fler så kommentera :)
Puss & kram på er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar